Nowości w grze

Najnowsza odsłona serii gier Diablo niesie ze sobą sporo nowości względem jej poprzednich części.

Diablo 3 jest całkowicie zbudowane w środowisku 3D, ale z klasycznym rzutem izometrycznym. Pojawiają się nowe klasy postaci takie jak Szaman, Łowca Demonów, Mnich i Czarownik, piątą znaną nam z Diablo 2 klasą jest Barbarzyńca.

Atrybuty postaci

Sporą zmianą jest rezygnacja z systemu rozdawania atrybutów takich jak siła, żywotność, zręczność i inteligencja. Atrybuty te będą od teraz rozdawane automatycznie przez grę. Dzięki temu zniknie problem, gdy pomyliliśmy się przy ich rozdawaniu i decydowaliśmy się tworzyć postać od nowa.

Sterowanie

Zmienia się także sterowanie: do dwóch głównych umiejętności będziemy używać prawego i lewego klawisza myszy, a dodatkowe umiejętności i mikstury będą przypisane do klawiszy na klawiaturze, które będzie można modyfikować według swojego uznania.

Interakcja z otoczeniem

Rewelacyjnie prezentują się możliwości interakcji z otoczeniem. Gracz będzie mógł za pomocą różnorodnych metod niszczyć hordy wrogów przy pomocy wielu napotkanych obiektów (np. burzyć ściany).

Umiejętności i system run

Umiejętności i runy to zdecydowanie najważniejsze nowości w grze. Twórcy Diablo III zrezygnowali z tradycyjnego drzewka umiejętności, które znamy z Diablo 2 i World of Warcraft. Zamiast niego wprowadzili system wyboru 6 aktywnych i 3 pasywnych umiejętności, które będziemy mogli zmieniać w dowolnej chwili. Do każdej umiejętności aktywnej można przypisać jedną z 5 run.

Każda z nich modyfikuje umiejętność na swój unikalny sposób (może modyfikować obrażenia, szansę na trafienie, obszar rażenia itp.). Każda runa zmienia także wygląd wizualny umiejętności. Ten innowacyjny system tworzy ogromną liczbę możliwości przy tworzeniu build’u swojej postaci, nieporównywalnie większą niż w poprzednich częściach Diablo.

Rzemieślnicy

Ważną nowością jest także system rzemieślników. Podczas rozgrywki na swojej drodze spotkamy Kowala i Złotnika.

Ten pierwszy pomoże nam zając się przedmiotami, które uzbieramy do inwentarza postaci. Przedmioty będzie można przerobić na materiały lub po prostu sprzedać. Dodatkowo Kowal będzie mógł wyrobić dla nas zupełnie nowe przedmioty, które wraz z nabijaniem poziomu rzemieślnika będą coraz lepsze. Złotnik będzie mógł łączyć zebrane klejnoty w ich lepsze wersje.

Kompani

Templariusz, Szelma i Zaklinaczka będą naszymi pomocnikami podczas walki. Każdy z nich ma swoją charakterystykę i 8 umiejętności do wyboru spośród których 4 będą mogły być w danym momencie aktywne. Tak samo jak w Diablo 2, będzie można ich uzbroić w kilka podstawowych przedmiotów. Towarzysze posiadają także swoją osobowość, będą od czasu do czasu odzywać się komentując np. jakieś wydarzenie, otoczenie lub wyrażać swój pogląd na świat.

Dom aukcyjny

Handel w Diablo (oprócz typowego okna wymiany przedmiotów) będzie posiadał swój własny system Domu Aukcyjnego. Jest on wzorowany na tym z World of Warcraft. Przedmiotami będzie można handlować przy wykorzystaniu dwóch rodzajów walut: prawdziwych pieniędzy (fundusze będzie można uzupełniać przez panel swojego konta Battle.net) oraz złota z gry.

Pozytywnym aspektem wprowadzenia Domu Aukcyjnego jest ograniczenie działalności dawniej bardzo popularnych stron oferujących handel przedmiotami, które niosły ze sobą ryzyko oszustwa.

Areny PvP

W dalszej fazie gry (prawdopodobnie z pierwszym dużym patchem) pojawią się Areny PvP. Gracze po raz pierwszy będą mogli rywalizować w walkach drużynowych w specjalnie stworzonym do tego systemie. Dostępnych będzie kilka zróżnicowanych wyglądem aren i program doboru przeciwników w celu zapewnienia wyrównanych walk.

Nowy poziom trudności: Inferno

Poza znanymi nam poziomami normalnym, koszmarem i piekłem wprowadzony zostaje dodatkowy ekstremalnie trudny poziom Inferno. Na tym trybie potwory zawsze będą miały wyższy poziom niż nasza postać. Łatwo się domyśleć, że to właśnie tu będą wypadać najbardziej epickie i rzadkie przedmioty.

Osiągnięcia (Achievements)

Jest to kolejny system zaczerpnięty prosto z World of Warcraft. Podczas przemierzania świata będzie można zdobyć przeróżne rodzaje osiągnięć, które na stałe zapiszą się w kartach naszej postaci. Dzielą się one na kilka głównych kategorii i będą umieszczone w specjalnej dla nich zakładce. Osiągnięciem może być na przykład odkrycie rzadko występującego miejsca lub potwora, zabicie jak największej liczby wrogów w jednym starciu, serie zwycięstw na arenach, nabicie maksymalnego poziomu postaci każdej klasy i wiele wiele innych.

Wrogowie i przedmioty

Potwory w Diablo 3 będą dużo bardziej zróżnicowane. Bardzo duże znaczenie będzie miało zabijanie rzadkich grup potworów. Prawdopodobnie to właśnie z takich grupek będą wypadać najlepsze przedmioty. Dodatkowo ogłoszony niedawno system Męstwo Nefalemów będzie miał bardzo ważny wpływ na metody zdobywania sprzętu dla swojej postaci. Różnorodność i liczba właściwości przedmiotów jest także znacznie większa niż w poprzednich częściach gry. Usunięte zostały talizmany, które niepotrzebnie zaśmiecały inwentarz postaci.